mandag 7. mars 2011

Fra Holmenkollen til Firenze

Kontrastene kan nesten ikke være større. Fra elleville jubelscener under VM på ski til stillheten i gallerier og katedraler i Firenze.

På søndag stakk jeg oppom Kollen en tur. Det vil si, det var det jeg hadde tenkt å gjøre. Men jeg gjorde som arrangørene og Ruter gjorde for en uke siden, glemte at det var helg. Så ting tok litt lenger tid enn jeg hadde tenkt. Men det er ikke så farlig. Det som var verre var at jeg slett ikke var kledd for å stå ute i skauen i timesvis. Jeg skulle videre til Firenze tidlig dagen etter, og hadde på ingen måte tatt med meg klær som kunne brukes både i skauen og på Piazza della Signoria....

Så dersom du så en idiot med ullkåpe, høyhelede støvletter og røde skinnhandsker, var det etter alle solemerker meg... Jeg skal vel ikke si at turen var bortkastet, men jeg så ingenting. Fordi det var folk overalt. Men jeg hørte desto mer. Uansett, det var en bra opplevelse. Neste gang det arrangeres ski-VM i Norge skal jeg kjøpe billetter, det er iallefall sikkert.

Men trur deremat støvlettene tålte den turen? Neida.  Glidelåsen raknet (heter det det?) og støvlettene måtte kastes.... Men ved nærmere ettertanke var det egentlig litt fint. For hva er bedre enn å komme støvlettløs til Firenze? Muligens veskeløs. Det skal ikke forundre meg om jeg kommer over en skobutikk eller flere i løpet av morgendagen, så støvlettløs er jeg neppe lenge.

Og nå er jeg vakkert innstallert i en leilighet i Firenze. I 5 hele dager skal jeg spise, drikke, flanere og fotografere.

I kveld har jeg vært ute en snartur for å kikke på livet. Og det er adskillig flere folk i gatene nå enn da jeg var her i november. Og det er fint, det er morsomt med mye liv i gatene. Ulempen er jo selvfølgelig at køene til museer og gallerier blir desto lenger, men det får jeg ta med på kjøpet.

Planen for disse dagene er å utforske området på den "andre siden av elven". Det gleder jeg meg til. Og jeg skal på befaring på nye bosteder både her og i Lucca.

På vei til en eller annen restaurant. Sulten! Veldig!
Skal helt klart kjøpe meg nye skinnhansker. Sjekk disse lekre her;)
Disse karene lagde god stemning på Piazza Republica;)

Jeg gleder meg til de neste dagene. Firenze er bare helt fantastisk;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar