onsdag 9. juni 2010

Slåss om 900 millioner kopper kaffe

Det står det i Dagens Næringsliv i går. 900 millioner kaffekopper er visstnok det som konsumeres på norske arbeidsplasser i året. Det er mye kaffe. Og mye penger. Iallefall hvis man kjøper de kaffekoppene på Kaffebønna slik som jeg gjør.

For 2 år siden kjøpte jeg en Nespresso kaffemaskin til å ha på kontoret. Tanken var at nå slapp vi å løpe ut i arbeidstiden i tide og utide for å stå i kaffekø (som arbeidsgiver tenkte jeg det:))
Og så tenkte jeg at jeg vil ville spare mye penger.  For en Cappuccino koster kr 35,-. Og dersom jeg drikker kaffe fra Nespresso maskinen på kontoret får jeg 7 kopper kaffe for samme beløp. Men er kaffen like god? Dessverre ikke.

Og det som skjer er selvfølgelig at jeg drikker kaffe fra Nespresso maskinen og i TILLEGG må jeg ut på Bønna. Skjønner dere. Iallefall ingen penger spart. Ingen turer ut av kontoret heller. Selv om det siste faktisk ikke er så viktig.

Og så satt jeg her en dag og lurte på hvor mye penger jeg egentlig bruker på Cappuccino. Pr måned.
Og det ble stygge tall. Jeg drikker 2 kopper om dagen og det blir 70 kr. 5 ganger i uka og da er jeg oppe i 350,- kr. Og i måneden blir det 1400,-!! Er det mulig? Og da har jeg ikke tatt med de koppene jeg drikker i helga. Jeg kunne pinadø like godt røyke.

Hva kan jeg bruke 12 x 1400 kr til? Annet enn Cappuccino? En kajakk? Eller flere linser til kameraet? Flere treningsklær?

Men av erfaring vet jeg at jeg godt kan finne på å kjøpe den kajakken og allikevel fortsette å gå på Bønna 2 ganger om dagen. For å slutte med kaffen, det er umulig;)

Lurer på om jeg kan få meg jobb som finansrådgiver i bank?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar