torsdag 19. mai 2011

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping

Haruki Murakami har skrevet en bok med denne tittelen. Og jeg kjøpte den fordi jeg ville lese hva andre snakker om når de snakker om løping. Snakker de om det samme som meg?

Og langt på vei snakker vi om det samme. Selv om hans nivå både på løping, snakking og skriving er milevis unna mitt;)

Men selv om han løper og jeg jogger, har vi mange av de samme utfordringene. Og det var faktisk litt godt å lese.

"Uansett hvor mye langdistanseløping ligger for meg, hender det at jeg føler meg slapp og tenker at i dag har jeg ikke lyst til å løpe. Forholdsvis ofte, må jeg innrømme. På slike dager prøver jeg å komme på alskens troverdige unnskyldninger for å ta meg fri fra løpingen. Jeg intervjuet en engang OL-løperen Toshihiko Seko, like etter at han ga seg som aktiv for å bli trener for S&B, og jeg spurte ham; Skjer det at løpere på ditt nivå tenker at i dag har jeg ikke lyst til å løpe, jeg har fått nok, jeg vil heller bli liggende hjemme og sove? Seko-san himlet med øynene "klart det, hele tiden" svarte han med en stemme som sa ikke still så idiotiske spørsmål"

Det er så bra! Det er ikke bare meg. Til og med OL-utøvere vil heller ligge på sofaen. Han nevnte ikke noe om Prosecco eller festkarameller, men jeg regner med at det også hører med til historien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar