mandag 18. oktober 2010

Oppslagsbok for skrivebordet - del II

I går refererte jeg til noen regler i forbindelse med privatkorrespondanse. Og her noen råd for forretningskorrespondansen. Fra den uunnværlige boken "Oppslagsbok for skrivebordet". Fortsatt fra 1953.

"Det nytter lite at et firma har aldri så dyktige representanter ved muntlige forhandlinger hvis ikke korrespondentene er like dyktige. Brevet er nemlig også firmaets representant. Et godt og velskrevet brev har de samme muligheter som en dyktig selger til å vinne kunder og goodwill for firmaet, et dårlig brev kan forspille alt.

Brevpapiret skal være av førsteklasses kvalitet. Å kjøpe billig papir er en helt umotivert og gal form for sparsomhet. Et godt papir med vel oppstilt tekst gjør at mottakeren allerede ved synet av brevet får en velvillig interesse for innholdet"

...

"Vi må nevne at uttrykk som "å la Dem tilgå følgende prøver" ikke lenger bør brukes. Det er ikke norsk"

Flott, så vet vi det;) Men det er jo mye i det som sies. Og det er like viktig i dag som den gangen. Selv om mye av korrespondansen nå foregår på mail.  Men det er fortsatt viktig at det som skrives, skrives ordentlig. Selv om det er på mail. Eller i andre sosiale medier for den delen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar