søndag 17. oktober 2010

Oppslagsbok for skrivebordet

Jeg har rydda i bokhyllene mine i dag. Og da dukket det opp mange bøker jeg ikke husket at jeg hadde. Og langt mindre husket å ha lest....

Og en av bøkene som dukker opp er altså denne Oppslagsbok for skrivebordet. Fra 1953. Inspirerende lesning...

I forordet står blant annet:

"Tenk hva et brev kan utrette!"
For forretningsmannen er brevet firmaets beste representant: Det kan selge - både direkte og indirekte - og det kan til enhver tid holde kontakten med kundene oppe. Ved hjelp av brevet tilbys varer, innkasseres penger og bekreftes kjøp og salg. Brevet er en utmerket medarbeider."

Tenk så greitt da. Man sender ett brev, og så tar det  en uke før man får svar. Da kan man slappe av litt i mellom. Ta seg tid til lunsj iallefall. I dag sender du en e-post og før du rekker å trekke pusten har du svaret der. Og da må du sannsynligvis hive deg rundt for å ordne noe. Og så blir det ikke lunsj den dagen. Ikke den dagen heller.

Kanskje jeg skal begynne å skrive brev? Det er iallefall veldig hyggelig å få brev. Det er riktignok lenge siden jeg fikk noen. Men postkort får jeg av og til. Selv om det er sjeldnere det også. Nå kommer det som regel en MMS i stedet.

Men dersom jeg plutselig finner på at jeg vil skrive et brev, kan jeg støtte meg til reglene i Oppsalgsbok for skrivebordet.

"Privatkorrespondanse. Alminnelige regler m.m.
Til all slags korrespondanse må en forlange at det brukes rent og ukrøllet papir. Damer bruker som regel kulørt skrivepapir og forede konvolutter, mens herrer ikke bør begi seg ut på noe forsøk i den retning, men bruke hvitt skrivepapir og grå eller hvite ikke-forede konvolutter. Et dobbelt papir bør ikke deles, selv om bare den ene halvdelen blir brukt."

Veldig bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar