mandag 26. juli 2010

Mat til en hel skokk?

Det var spørsmålet som dukket opp mens vi laget middag i helga. Vi var på besøk hos mamma og pappa og da var det noen som spurte om vi laget middag til en hel skokk. Og det gjorde vi jo ikke. Vi skulle være 5 personer rundt bordet og da er det vel litt i overkant å lage middag til en hel skokk.

Mente jeg. Fordi en skokk jo er 60 stk. Men det var det ikke alle i rommet som trodde på, gitt. Det hjalp ikke å si at jeg VISSTE det var riktig heller. Og jeg har mye unyttig kunnskap innabords, så det burde ikke være helt usannsynlig at jeg visste det, synes jeg da.

Så da var det noen som forsvant inn på "datarommet", under høylydte protester om at den skokk aldri i verden var 60. Og så ble det stille. VELDIG STILLE.

Skokk (fra lavtyskschock, «seksti») er en gammel måleenhet som tilsvarer tre snes (3x20) eller fem dusin (5x12), dvs. 60.


Jaja. 


Og vet dere forresten hvor stor en BOLLE er?


Bolle er en gammel volumenhet for måling av flytende veske og smør i Europa og Skandinavia, herunder også i Norge. I Norge tilsvarte en bolle ca. 2,7 liter og ble gjerne inndelt som 4 juster eller 12 peler. Som smør utgjorde en bolle også en 1/4 ask


Og sånn kan jeg egentlig fortsette. Og fortsette. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar