torsdag 19. august 2010

Og så ble jordbæra modne i år også...

...endelig! 19. august ble de første jordbæra i hagen min modne. Ny rekord i sen modning! Men egentlig skal jeg vel bare være glad for at de rakk å bli modne før snøen kom.

Hver gang jeg plukker jordbær tenker jeg på forresten på bestemor og bestefar. Bestefar hadde egen jordbæråker, og han plukket bær og solgte på torget. Og hver sommer måtte vi til pers i åkeren. Men det vi plukket gikk jo til eget forbruk, så det var vel egentlig greitt, når jeg tenker meg om. Bestefar hadde forresten potetåker også. Å plukke poteter var ikke så greitt. Av den enkle grunn at det ikke var like godt å snikspise poteter mens du plukket...

Og da det gikk mot slutten av jordbærsesongen fikk jeg lov å plukke det jeg ville, og selge jordbær langs E18. Og den gangen, det høres ut som om det er veldig lenge siden, og det er det vel også, var ikke prisen 59 kr. For uinnvidde, er det det vi betaler for en kurv jordbær i Tromsø i dag. Den gangen, for omtrent 100 år siden,  fikk vi 10 kr kurven. Og for oss var jo det en liten formue. Og vi solgte mange kurver i løpet av en kort sensommerdag.

Det var tider det.

1 kommentar:

  1. Det var så fint skrivi. Minner meg om gamle dager, forskjellen er bare at jeg solgte bringebær som vokste i villkjerret bak huset til farfar, og de kosta bare fem kroner, like mye som to langpils. Og langpils, det var de brune flaskene med nesten ikke skuldre på. Det var visst et bryggeri som het Frydenlund som lagde dem, men nå er jo Frydenlund blitt til ei høyskole og greier. Jaja, tida går, og jordbærprisene stiger, Det hørtes for jævlig ut med så dyre jordbær forresten. Kan du ikke ta med deg et par kurver til sentrum og gjøre noe med de prisene?

    SvarSlett