torsdag 5. august 2010

Om å fullføre det man begynner på og å gjøre ting i rett tid

Det er ikke enkelt bestandig. Det erfarer jeg rett som det er. Men jeg mener selv at jeg er flink til å fullføre det jeg begynner på. Men av og til kan det ta litt tid. Laaang tid. Men jeg fullfører bestandig. Og det vil jeg at dere alle sammen skal huske. Jeg fullfører alltid det jeg begynner på, eller det jeg planlegger å gjøre.

Da jeg kjøpte nytt strikketøy tidligere denne uka, lurte mannen min på om jeg ikke heller burde gjøre ferdig noe av alt det som ligger oppe i håndarbeidskurven min. (og den kurven er stor, datteren min pleide å gjemme seg der når de lekte gjemsel) Men det er ikke mye som ligger uferdig der, det var jeg rimelig sikker på. Men det endte jo med at jeg måtte opp og endevende kurven for å se om han muligens hadde rett. Og der dere, helt nederst, under haugevis av ubrukte garnnøster, stoffer, strie, filt og brodèrgarn, lå det noe. En baby-dress. Og den var ikke ferdig! Flaten også. Den begynte jeg jo på til Martine. For omtrent 14 år siden....men nå er den ferdig;) Det er det jeg sier. Man skal bestandig fullføre ting man begynner på.

Og så er det det med å gjøre ting til rett tid. Jeg er glad i å kjøpe gaver og å gi bort gaver. Men ofte er det vanskelig å få gavene sendt i rett tid til bursdagene som ubønnhørlig dukker opp. Selv om jeg har vært klar over dem i ukesvis.

Og her er min dårlige samvittighet. Kjære Toni. Du hadde bursdag i mars. Gaven ble kjøpt før jul, og den er enda ikke sendt .Men jeg lover, den kommer om kort tid. Du er ikke glemt. Og Håkon. Jeg er veldig lei meg for at du fikk fjorårets bursdagsgave i oktober (når du har bursdag i juli). Og nå kom jeg på at jeg ikke har sendt deg årets gave enda...men den ligger hjemme. Har ikke glemt deg heller. Det er bare det å få sendt den avgårde i rett tid.

Jeg har bestandig mange planer og ideer. Av og til kan det ta år fra en plan legges og til den gjennomføres. Men sånn vil det jo alltid være, ikke sant. Og av og til dukker det opp hindringer som gjør at planene nå endres og korrigeres før man fortsetter gjennomføringen av dem.

Og dukker det opp ting underveis som jeg strever med, eller som jeg ikke har så lyst til å gjøre tenker jeg på noe en tidligere kollega sa til meg en gang jeg ikke orket å begynne med en arbeidsoppgave.

Du må før eller siden gjøre det. Så BARE GJØR DET! Gg så enkelt er det egentlig. Det er bare å gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar