torsdag 4. november 2010

Gylne tider...

...det må ha vært de tre årene på videregående skole i Askim. 1984-1986. Fantastiske år. Flotte lærere og herlige klassekamerater. Vi brukte pengene våre på landgang i Askim sentrum. Når vi hadde doble fritimer, var det der vi befant oss. Og som sagt i et annet blogginnlegg, vi hadde nesten lappen også.

Matte, fysikk og teknisk engelsk. Jeg blir svett når jeg tenker på det i dag. Mulig jeg ble det den gangen også, når jeg tenker meg om. Når min datter spør meg om hva som var mitt yndlingsfag, vet jeg at jeg burde svare matematikk. Men jeg sier som henne; friminuttene er best! Helt klart. Det var jo der alt skjedde selvfølgelig. Det var der vi la planer for helga. Det var der vi jentene fniste sammen, og kikket på de kjekke gutta. Og de var det mange av;) Det var i friminuttene vi fikk gjort de siste leksene. Og det var der vi hadde siste gjennomgang før dagens prøver. Men aller mest gjorde vi ingenting. Annet enn å være sammen med gode venner.

Vi hadde ikke mobiltelefoner! Jeg lurer på hvordan vi klarte oss da? Hvordan i all verden fikk vi avtalt når og hvor vi skulle møtes? Hvordan fikk gitt hverandre små oppdateringer om hva som skjedde? Hva med bilder som skulle deles? Jeg skjønner ikke at vi overlevde! Stakkers ungdom.

Og så var det frisyrene da. Jeg tror nesten alle jentene, inkludert meg selv, hadde permanent. Lang i nakken og høyt oppå. Det så ut som om vi alle sammen hadde passert under en trafo-kiosk på vei til skolen.... Og så bodde vi i Ball-gensere.

Det var tider det. Gylne tider!

2 kommentarer:

  1. liker dine oppdateringer Torill!
    Sitte på gulvet i gangene i 2.etg på Hov med en bok og prøve å lese siste krampetrekning mens alle andre fniste og skravla.... og konsentrasjonen ble på bånn! Det var jo sånn vi kommuniserte! - min attenåring fatter ikke at åssen vi overlevde uten mobil, og når det går opp for ham av vi ikke hadde facebook og hotmail og bankkort, men sjekk... - da... FORHISTORISK!
    Du glemte en ting - alle lærerne med sandaler og hjemmestrikka vester! Herregud så mye sandaler, hjemmestrikka vester og SKJEGG!

    SvarSlett
  2. Haha, Tone. Du har et poeng med de sandalene. Og vester. Får skrive noe om det i et annet innlegg;)

    Av og til lurer jeg også på hvordan i all verden i greidde oss uten mobil... men egentlig var det kanskje litt deilig også, å ikke være så veldig tilgjengelig hele tiden;)

    SvarSlett