mandag 17. mai 2010

Bunad-helvete

Som sagt så ble det bunad i dag. Og det er jeg veldig glad for nå i ettertid. Men fy flate så mye mas det er med å få den på seg. Jeg tenker bestandig at så lenge jeg skal ha bunaden på er det ingen stress. Jeg har jo det jeg trenger. Alt henger i skapet.

Men i kjent stil er vi oppe litt for sent i vår familie. I år som i fjor blir datteren vår kjørt ned til byen slik at hun rekker skoletoget. I dag ble hun kjørt av en far i shorts. Og mens datteren blir prekivert, prøver jeg altså å bli klar.

Inn på gjesterommet for å hente frem bunaden. Stakk, skjorte, sjal og cape. Capen kan jeg heldigvis la ligge hjemme i dag. Det er jo så varmt. Der fikk jeg sagt det enda en gang dersom noen søringer leser dette;) Hææææ. Må skjorta strykes? Jeg strøk den jo for 2 år siden da jeg brukte den sist. Så da blir det stryking i full fart. Så på med skjorta og på med stakken. Hvor er bunadsølvet? Jo, der jeg la det for 2 år siden. I en eller annen skuff. Fant det!!! Og nå husker jeg at jeg mistet den ene sølja i fjor. Hvorfor har jeg ikke kjøpt ny? Heldigvis er det flere søljer til bunaden, så muligens er det ingen som oppdager at det mangler en. Men jeg trenger hjelp til å feste de søljene jeg har. Og gubben er jo ikke kommet hjem enda. Inn til hybelboeren. Han fester søljer og retter på sjalet. Ferdig!!! Strømper og sko. Herregud, jeg har jo glemt å kjøpe svarte strømper. Trappen tas i ett firsprang, og jeg leter desperat i kommoden. Er det noen svarte strømper her. Yes! Men for små. Min datters strømper har da ikke noe i min skuff å gjøre! Ett par til. Feil. Det var stay-ups. Og jeg får meg liksom ikke til å bruke bunad og stay-ups. Kanskje jeg er litt gammeldags...Endelig ett par svarte strømper. Men hold-in da! Skitt samme. Det er trangt nok som det er med bunaden, så om det strammer litt ekstra over rumpe og lår merker jeg vel knapt. Ferdig! Skoa. Hver er de. Jepp. I skapet. Hææ. De pussa jeg også for 2 år siden. Hjelp, sier jeg bare. Noen som vet hvor den svarte skokremen er? Bare brun... Inn til hybelboeren i igjen. Skoa blir pussa og hybelboeren også tror jeg.

Ferdig!! Klar for å kjøre til byen. For å finne parkeringsplass...

2 kommentarer:

  1. He he he! Tror nok mange kjenner seg igjen i dagens tekst fra deg i dag. Jeg sto over bunaden siden det var så varmt og slapp dermed unna i år.

    God klem til deg!

    SvarSlett
  2. I Oslo var det godt å bunaden for å holde varmen. Men er enig i at det er et slit å få den på.

    SvarSlett