søndag 2. mai 2010

En god opplevelse - La Fabbrica di San Martino

At jeg liker god mat og god vin er ikke til å stikke under en stol. Jeg har spist og drukket meg gjennom et utall menyer på et stort antall restauranter over hele Toscana. Men den aller beste matopplevelsen hadde vi på La Fabbrica di San Martino utenfor Lucca forrige sommer. Vi ferierte i en leilighet i det gamle gårdshuset på La Fabbrica.  En av kveldene spiste vi middag hjemme hos vertskapet. Og da snakker vi om å sitte i et digert kjøkken hvor ilstedet var det sentrale midtpunkt. Villa Tronci er forøvrig en av de gamle erverdige villaene i Lucca.

Så vi satt der, 7 sulte og spente nordmenn og lurte på hva vi skulle bli servert denne kvelden. Vertskapet skuffet ikke;) Vi spiste oss gjennom et fantastisk måltid. Crostini med gåsepostei, spagetti i fire forskjellige smaker og fasonger og Panzanella alla Toscana gikk ned på høykant. Vinen, både rød og hvit, selvfølgelig egenprodusert. Hvite bønner, krydderurter, egenprodusert olivenolje, og oliven fra egen avling. Ja, hva spiste vi mer? Til hovedrett, deilig skinkestek og mange forskjellige salater. Og til dessert - tiramisu.

Det var ikke bare maten som gjorde kvelden til en opplevelse utenom det vanlige. Men alle historiene som vertskapet kunne fortelle om Villa Tronci, om livet på den toscanske landsbygda i dag og i eldre dager. Og den varmen og omtanken de viste. Vi storkoste oss. Og hit skal vi tilbake. For å spise og drikke. Og for å fortsette samtalen med Giovanna og mannen hennes.

2 kommentarer:

  1. Dette høres kjempebra ut. Vår familie har lyst til å prøve dette. Har vært flere ganger i Lucca, men La Fabbica kjenner jeg ikke til. Får spore det opp og reservere plass gjennom Toscana Reiser. Hilsen Toscana frelst

    SvarSlett
  2. Ring meg gjerne for en uformell prat vedrørende et eventuelt besøk på La Fabbrica. I tillegg til mulighetene for fantastisk mat sammen med vertskapet er selve stedet en opplevelse. Hvor ofte har man mulighet til å få bo i en villa fra 1500-tallet? Ikke spesielt ofte;)

    Og liker du å trene, som meg, kan du virkelig få kjørt deg i bakkene opp fra Lucca.

    Du når meg på 41 28 87 35

    VI snakkes.

    SvarSlett