onsdag 12. mai 2010

Lav euro og mange tilbud

Det har vært en helt utrolig dag på jobben i dag. Det har vært at renn av telefoner og mailer fra hyggelige mennesker som vil feriere i Toscana. Og vi er veldig glade for at de ringer til oss;) Og vi har mange flotte bosteder i sortimentet vårt. Det er bare det at det begynner å bli så veldig fullt overalt i enkelte uker. For det er jo ikke bare våre gjester som ønsker seg dit. Men folk fra hele Europa. For ikke å snakke om amerikanere. Men vi gjør det vi kan for å finne bosteder til alle, og vi fikser det meste. Og det er vi egentlig litt stolte av.

Og nå er det billig å feriere i Toscana. Euroen er lav og tilbudene er mange. Og det er ikke sikkert at alle de små butikkene har kommet seg over finanskrisen. Da vi var i Massa Marittima i fjor sommer merket vi faktisk en del til den. Finanskrisen. Det var fulle hyller i alle butikker, men ingen kunder. Vi kjenner en kar som driver et Enoteca i Massa Marittima, og han var direkte fortvilet over situasjonen. Det var færre turister enn vanlig og de som var der var mye mer gjerrige med pengene sine. Og i Enotecaet hans sto det kasse på kasse med røde og hvite viner stablet langs vegger, reoler og midt på golvet. Ingen ville kjøpe. Selv var han ute i gata og lekte med sønnen sin, for i butikken var det ingen.

Jeg er spent på om Enotecaet hans har overlevd finanskrisen. Jeg håper virkelig det. For det er alltid så hyggelig å komme inn der. Vi blir møtt med smil og kyss på begge kinn. Og det er alltid koselig. Han er jo en kjekk mann:) Og så får vi smake vin og skinke og ost. Vi storkoser oss, og vi går alltid derfra med fulle handleposer. Hver gang vi er der.

Og snart skal jeg besøke han igjen.

4 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt at det skulle vært herlig å feriere der nede i sommer, men skjønner at jeg er for seint ute. Har aldri vært i Maremma, det høres ut som om det er det beste. Det er vel egentlig logisk at det er billigere å feriere der nå, fordi landet sliter med euro og arbeidsløshet og sånne ting. Hvor ville du foreslå å bo hvis jeg for eksempel skulle reise dit neste år?

    SvarSlett
  2. Synes bloggen din er artig. Du får folk til å få lyst til å reise ned til det området du er en så varm tilhenger av. Noen sier at Firenze er byen du må dra til, mens andre snakker om Siena. Så et program på TV2 i går fra Lucca, som så fint ut. Det var en litt glatt fyr som eide et fantastisk sted, og der hadde de bryllup. Husker ikke hva fyren og stedet heter, men det så rimelig bra ut. Jeg skal prøve å finne det ut.

    SvarSlett
  3. Det er mange flotte steder i Maremma, men min store favoritt er Massa Marittima. Den første byen jeg var i, og som jeg forelsket meg i. Og som jeg fortsatt elsker. Og jeg anbefale flere gode bosteder som ligger i nærheten; Il Cicalino e Paco dei Lecci (hvor vi selv ferierer for 5 året på rad), MontePozzali, Santa Laura og Casale San Giovanni.

    Du finner mer info på websiden vår, www.toscanareiser.no

    SvarSlett
  4. Den fyren du snakker om heter Renzo. Jeg har spist middag med han, og han ER litt glatt. Du har rett i det. Men stedet hans er fantastisk flott. Det heter Villa Baldachini.

    Og det kan du lese mer om her, www.toscanareiser.no

    Hygeglig at du liker bloggen forresten;) Håper at du er her inne ofte.

    SvarSlett