onsdag 19. mai 2010

Er det mulig!!! Og så jogging som er "gratis"

Som nevnt i ett tidligere blogginnlegg er det mange som mener at jogging er "gratis". Det er bare å finne frem noe gammelt rask, og vips, så er du klar for trening. Men er det sånn? Egentlig?
NEI. Ikke for meg iallefall. Etter at jeg leste i Dagens Næringsliv i går at nordmenn bruker i snitt 2500,- på sportsutstyr måtte jeg sjekke hva jeg selv bruker. For jeg har en følelse av at det er litt mer.

For det er jo sånn at den første løpeturen kan du gjennomføre ved å slenge på deg noe du bare finner i skapet. Kanskje den andre turen også. Men du oppdager fort at å bruke en gammel collegebukse og genser blir veldig tungt og upraktisk å jogge i. Du dør i varmen og det er tungt. For ikke å snakke om hvor vondt du får i beina ved å løpe i noen utslitte joggesko fra den gangen du var russ. Og for min del snakker vi da om ca 25 år gamle sko...

Og så kjøper du da et par joggesko, en løpebukse og genser. Kanskje en korterma og en langerma. Og en kortbukse og en lengre bukse. Og en lang bukse. Og et drikkebelte. Og så kommer høsten, vet du. Og da må du ha en overtrekksjakke. Og overtrekksbukse. Og varmere sokker. Og refleksvest slik at du synes i mørket.Og så kommer vinteren. Og med det følger ullongser og ullgensere. Kanskje til og med fleece. Lue må vi ha. Og vanter. Og enda en refleksvest. Har jeg nevnt skikkelig undertøy? Det er viktig. Puppene må ikke henge og slenge. Det gjør innmari vondt...

Og det er ikke nok med ett sett, det skjønner alle. Veldig dumt å måtte stå over en økt fordi treningstøyet er til vask. Nei, flere sett. Av alt! For sikkerhetsskyld. Og fordi det finnes utrolig mye kult å få kjøpt. Jeg elsker sportsforretninger.

Men så er det sånn at det er håpløst å få trent skikkelig om vinteren. Så da må man jo melde seg inn på et treningssenter. Og som alle vet er ikke det gratis. Og for å få skikkelig dreis på den innetreninga er det veldig fint med en personlig trener. Det er kjempefint å betale for å bli pisket rundt. Jeg gjør det med glede. 

Formen begynner jo etterhvert å bli veldig bra, og hva er da mer naturlig å melde seg på noen løp. Jeg begynte med å være med på Midnightsun Maraton her i Tromsø. Men det er jo vel så artig å løpe i andre byer. Er det ikke det? Så da kommer det flybilletter og hotellopphold. Og når man først er i Oslo f.eks kan man jo like gjerne shoppe litt. Men det har ingenting med denne saken å gjøre... Og så venter det større utfordringer. New York marathon. Og da blir det flere flybilletter og flere hotellopphold. Og ekstra shopping.

Jada.

Og når man ser på hva man faktisk trenger for å kunne holde på med denne jogginga og hva det koster så blir det sånn:


9 stk treningstruser fra Bjørn Borg/Kari Traa
7 stk sports BHer
2 stk Asics joggesko
1 stk Asics joggesko med pigger
1 stk Puma joggesko for intervall
1 stk pulsklokke
2 stk refleksvest
2 stk drikkebelte
6 stk drikkeflasker av ymse slag
1 stk Peak Performance lue
3 stk buf
2 par handsker
4 par Asics løpesokker
2 par Pro Touch løpesokker
1 par Nike løpesokker
2 par Kari Trå ullsokker (for rimelig kaldt vær)
3 stk Peak Performance langarma løpegenser
1 stk Nike langarma løpegenser
2 stk Asics langarma løpegenser
3 stk Tracker kortarma løpegenser
3 stk Asics kortarma løpegenser
1 stk Puma korterma løpegenser
2 stk Peak Performance kortarma løpegenser
5 stk Craft kortarma løpegenser
2 stk Adidas kortarma løpegenser
2 Nike kortarma løpegenser
3 stk Reebok kortarma løpegenser
2 stk Kari Trå ullbukse og genser
1 stk Falke langarma ull
I stk Craft langarma ull
1 stk Kari Traa langarma fleece
1 stk Stormberg langarma fleece
1 stk Adidas løpejakke
1 stk Salomon løpejakke
1 stk Peak Performance løpejakke
1 stk Bike Tec løpejakke
2 stk Craft løpejakke + bukse
1 stk. Pro Touch løpejakke + bukse
1 stk Wild Roses løpejakke + bukse
3 stk Adidas løpebukse
1 stk SATS bukse
1 stk Pro Touch løpebukse
3 stk Peak Performance løpebukse
1 stk Etirel løpebukse
1 stk Nike løpebukse

Hææææ. Var det ikke mer?

Og når jeg da går gjennom hva dette koster så blir det ca 48 950,-
Og så kommer medlemsskap på SATS og 30 timer PT i året = 23 000,-
Og så påmeldingsavgifter til diverse løp = 4000,-
Flybilletter og hotellopphold = 30 000,-

Og det er da man finner ut at det ikke er gratis å jogge.....

7 kommentarer:

  1. Velkommen i den virkelige verden! Gratis finnes ikkje:-( Æ innbilte mæ at når æ først hadde kjøpt Kajakk (brukt for å gjøre dette til en rimelig greie)med tilbehør for 15000,- så va D kostnaden i all overskuelig framtid for denne hobbien...helt til neste tur kor noen har en eller ainna kjekk duppedings æ bare MÅ ha... ei ny åre som veie 10gram mindre enn den fullt brukbare plastsaken æ allerede har, nytt spruttrekk naturligvis som matcher den nye åra, GPS, strikk hit og karabinkroka dit - va visst ikkje ferdigshoppa likevel! Så gratis hobby - om så man FÅR utstyret - neppe, d finnes altfor mye lykke i shopping av nye greier man bare må ha :-) Den som mene at lykke ikkje kan kjøpes for penga - ha ikkje vært i riktig butikk :-) Så shopp joggeklær du, ha du sett den nye kule buksa fra Kari Traa - ROSA såklart!

    SvarSlett
  2. Veldig bra;) Det er akkurat sånn det er. Hm, kanskje jeg skal hive meg på kajakk-bølgen, høres ut som om det er mye kult stæsj å få kjøpt da. Slike ting som man bare må ha, mener jeg. Hæ - ny bukse? Rosa? Flott - den er snart min;)

    SvarSlett
  3. Når stæsjet tar over, er det fare på ferde. Vi må ikke la oss rive med av stæsj og sånt. Det er selve opplevelsen som er viktig, og den kan vi få uten å kjøpe utstyr til 48 Camillaer årlig. I går var jeg ute og løp, og holdt på å tråkke på en hoggorm, og hadde jeg klart meg noe bedre med en rosa Kari Traa rundt skrittet? Nei, det hadde jeg ikke. Misforstå meg ikke, jeg mener Kari er ganske sexy, men hun hjelper meg jo ikke mot giftige bitt, gjør hun vel? Men, nå skal jeg telle opp hvor mye stæsj jeg har, for jeg ble egentlig litt misunnelig, skjønner’u :)

    SvarSlett
  4. Torill,jeg er helt sikker på at du har glemt mye. Mener du har noen hyller til med treningstøy, eler ga du det bort til Freetex i forrige uke. ULF

    SvarSlett
  5. OK, jeg har nok utelatt en del....med vilje. Det så nemlig ikke helt bra ut dette her.

    SvarSlett
  6. Jeg hadde ikke så mye stæsj, så jeg slipper den turen til frelsesarmeen eller ka? To løpebukser og et par-tre t-skjorter og to par joggesko. Det får holde, her på vestlandet er vi ikke så godt vant. Men vi er bæst til å løpe likevæl.

    SvarSlett
  7. Jeg ville trodd at du som bor på vestlandet iallefall bude ha ei skikkelig vindjakke.. Blåser det ikke mye? Eller bare blåser du i det?

    SvarSlett